Föreningen

På den här sidan hittar du information om föreningens styrelse, stadgar, förvaltning, föreningsstämma och årsredovisning.

Styrelsen 2022-2023

Ordförande: Christer Andersson, crib.be@hotmail.com
Kassör: Anders Strandberg, anders.strandberg@gmail.com
Sekreterare: Maria Sikström, kerstin.anna.maria.sikstrom@gmail.com
Ledamöter: Christer Andersson, Anders Strandberg, Maria Sikström
Suppleanter: Mats Westberg, Elisabeth Csepella, Magnus Hanehöj

Stadgarna

Enligt bostadsrättslagen, BRL, måste alla bostadsrättsföreningar ha stadgar. Föreningens stadgar är ett styrdokument innehållande de förordningar som vi medlemmar måste förhålla oss till och efterfölja. I stadgarna relgeras frågor om styrelsens åligganden, hur medlemmen kan utöva sitt inflytande, rättigheter och skyldigheter för bostadsrättsinnehavaren, årsstämman, avgifter och annat. Stadgarna tillsammans med lagar och förordningar styr föreningens verksamhet.

Stadgar 2020 brf stenbiten 7

Förvaltning

Föreningen ombesörjer på egen hand drift och teknisk förvaltning bland annat genom en vår- och höststäddag varje år som alla medlemmar deltar vid för underhåll av trädgården och mindre underhåll som målning och tvättning. Administration och ekonomi sköts av föreningens kassör. Har du frågor eller funderingar gällande din månadsavgift eller inbetalning, vänligen kontakta föreningens kassör via e-post: anders.strandberg@gmail.com

Föreningsstämma

Föreningsstämma är det forum där du som medlem kan utöva ditt inflytande. En gång om året kallar styrelsen till ordinarie föreningsstämma vid vilken bokslut presenteras och styrelse samt revisorer väljs. Kallelsen får utfärdas tidigast fyra veckor före och senast två veckor före stämman. Medlemmar som inte själva bor i föreningen ska meddela en aktuell adress till styrelsen. Protokoll från föreningsstämman ska enligt stadgarna vara tillgängliga för medlemmar senast tre veckor efter stämman.

Vill du påverka i föreningen behöver du inkomma med en skriftlig motion (ett förslag) till styrelsen, antingen via föreningens e-post eller via förenings brevlåda som hittas utanför föreningslokalen. Motion ska lämnas i god tid så att dne kan inkluderas i kallelsen till stämman. Det går också att väcka frågor på stämman men det går inte att fatta beslut om något som inte alla medlemmar fått en chans att ta ställning till inför mötet. Beslut tas genom röstning och varje bostadsrätt/lägenhet har en röst. Den som inte själv kan närvara vid mötet kan ge en annan medlem fullmakt att rösta åt dem.

I föreningens Dokumentarkiv finner du äldre dokument, stämmohandlingar och protokoll. OBS! Du måste logga in som medlem för att kunna ta del av dokumenten.

Extra föreningsstämma
Om styrelsen behöver ett beslut i en fråga som är så viktig att föreningens medlemmar bör vara med att besluta kan en extra föreningsstämma hållas. Likaså om föreningens stadgar ska ändras måste en extra föreningsstämma utlysas då sådant ärende kräver beslut vid två oberoende stämmor. Även när minst 10 procent av medlemmarna kräver en extra stämma ska en sådan hållas. Vid extra föreningsstämma fattas endast beslut i ärenden för vilket stämman utlysts.

Årsredovisning

Årsredovisningen sammfattar det senaste årets verksamhet. Den består av förvaltningsberättelse, resultat- och balansräkning samt revisionsberättelse. Om du planerar att sälja din lägenhet eller skriva om dina lån är årsberättelsen av stort intresse för mäklare och banker.​ Du kommer åt senaste årsredovisningen genom att logga in som medlem och titta i dokumentarkivet.

Balansräkningen visar föreningens tillgångar, skulder och eget kapital. Resultaträkningen visar intäkter och kostnader samt hur årets resultat har räknats fram. I förvaltningsberättelsen finns information om viktiga händelser som inträffat under räkenskapsåret och som kan påverka bedömningen av bostadsrättsföreningens ekonomi eller ge förklaringar till den information som finns i balans- och resultaträkningen.